Vår marknadsanalys

Vi lärde oss mycket från den marknadsanalys vi lät göra förra året. Det trodde vi verkligen inte. Eller ja, vi visste så lite om marknadsanalyser att vi inte riktigt kunde se de fördelaktiga med dem. Många av er som läser detta nu tycker säkert att vi är lite dumma på grund av detta. Det känns inte som att man behöver vara särskilt påläst för att förstå fördelarna med en marknadsanalys. Om dessa blev vi i alla fall varse efteråt. Vi lärde oss nämligen väldigt mycket och nu ska jag berätta just vad.

För det första lärde vi oss om konkurrensen tack vare marknadsanalysen. Det är faktiskt något vi inte kunnat överblicka så väl. Vi har liksom aldrig haft någon som suttit med det. När vi berättade för företaget som utförde vår marknadsanalys om detta möttes vi av förvånade miner. Det var tydligen något alla företag bör ägna sig åt på något sätt. Som tur var hade vi träffat ett av branschens bästa företag på marknadsanalys. De skulle göra en särskilt omfattande analys av konkurrensen för att vi skulle få klarhet på området. Det tackade vi gott för och vi blev väldigt nöjda med resultatet.

Nästa område handlade om vår produkt. Varför skulle folk just köpa våra däck? Det fanns ju hur många däcktillverkare som helst där ute. Vad var det som gjorde att våra stack ut i jämförelse med konkurrenternas? Här var det förstås oerhört behjälpligt med den marknadsanalys om konkurrensen vi fått. Snacka om att det gick upp ett ljus för oss. Nämligen ett ljus som sa att vi inte riktigt särskilde oss på något sätt. Vi körde på det klassiska snacket om hållfasthet och att våra däck minsann slits väldigt långsamt. Sådant som alla människor sett på Tv-reklamer. Det var vår ”strategi” men det dög försås inte. Detta leder mig in på sista lärdomen från marknadsanalysen.

Den marknadsanalys som utfördes av våra nya vänner lärde oss hur vi skulle gå tillväga med marknadsföringen. Det är trots allt det som alla såna här analyser syftar till i slutändan, nämligen att lära oss hur vi kan bli bättre på det vi gör. För oss skulle marknadsföringen komma att spela en stor roll framöver. Vi var tvungna att skaffa oss en profil i vilken människor kunde skönja vårt varumärke i bruset från andra. Det skulle inte bli lätt men vi skulle ta hjälp av proffs. Denna insikt hade vi aldrig fått utan vår marknadsanalys. Den är vi därför evigt tacksamma för.

Behöver ditt företag genomföra en marknadsanalys? Då har jag ett tips! Hör av er i kommentarsfältet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit